H1N1

Okej, eftersom jag är lat tänker jag inte skriva någon sammahängande text, utan bara kopiera in stycken från olika sidor, dock med länkar så att ni själva kan avgöra hur mycket ni vill tro på det.
Jag menar inte "haha, jag har rätt" eller någonting, alla får tro och tycka vad de vill. Men om ni ska komma med (......vad jag anser vara) konstiga argument vill jag ha källor. Ja. Anyways;


Först tycker jag att ni ska gå in här och läsa i alla fall bakgrundsstycket. Om ni väljer att läsa vidare ser ni också att det står
"Alla uppmanas att vaccinera sig!
Ju fler som vaccinerar sig desto mindre virus kommer det att finnas i samhället, vilket innebär att färre blir sjuka och riskerar svår sjukdom. När mindre virus cirkulerar skyddas även de som av olika anledningar inte kan vaccinera sig.
"

Och till er som säger att det faktiskt inte är någon idé att vaccinera sig för att influensan redan är över
"(...) Det är också mycket troligt att när den första "vågen" mattats av kommer influensan tillbaka i en andra och eventuellt tredje "våg" under nästa år. Det finns också en risk att viruset förändras och blir mer aggressivt, men i nuläget är det inget som talar för att detta håller på att ske."

lägesrapport v. 46 i vgregion


Sen lite info om själva vaccinet: (härifrån)

Innehåller Pandemrix svinblod?
Nej, det är helt fel. Tyvärr sprids många felaktiga rykten kring vaccineringen.

Varför är det tiomersal i vaccinet, och är det farligt?

Eftersom varje flaska av vaccinet innehåller fler än en dos behövs ett konserveringsmedel. I vaccinet Pandemrix används konserveringsmedlet tiomersal.

  • Tiomersal är ett använt och beprövat konserveringsmedel, som använts i läkemedel under många år. Det är godkänt av den europeiska läkemedelsmyndigheten EMEA.
  • Varje dos av vaccinet innehåller 5 μg (mikrogram) tiomersal, vilket är en kvicksilverförening (inte rent kvicksilver). 5 μg tiomersal innehåller alltså mindre än 5µg kvicksilver. Det kan jämföras med Livsmedelsverkets gränsvärden för kvicksilver i fisk, som är 50 μg per kilo för de flesta fiskarter och 100 μg för vissa, t.ex. gädda och ål.
  • Varje dos vaccin innehåller 5 μg (mikrogram) tiomersal. Det understiger Livsmedelsverkets gränsvärde för kvicksilver i barnmat – 5 µg per 100 gram barnmat. 5 μg (mikrogram) är ytterst lite och bedöms inte ge risk för några allvarliga biverkningar. Gränsvärdet för barnmat är dessutom anpassat för regelbunden konsumtion, medan vaccinet bara ges två gånger.
Mer info om tiomersal här.

Info om adjuvans och skvalen här (jag måste erkänna att jag själv inte orkade läsa mer än till bilden).

Här är mer info om Pandemrix godkännande.

Pamflett - Vaccinera dig mot den nya influensan

Ett litet tillägg av mig här; Jag läste i GP någon dag innan jag själv vaccinerade mig (6/11) att man i Tyskland då provade att bara ge en spruta till dem som inte tillhör riskgrupperna, och när jag kom till Vårdcentralen frågade jag sköterskan och hon berättade att det visst var bestämt att så skulle man även göra i Sverige.
Dock så får jag två, för jag är lite viktigare (läs riskgrupp) än alla andra. Typ.

Nu orkar jag inte hitta mer info här. Har läst mycket mer själv, men stängde ner det mesta innan jag började skriva. Men jag har nog fått med det viktigaste.


Men varför skriver jag detta inlägg?
Jo, jag börjar bli riktigt trött på folks argument för att inte vaccinera sig. I alla fall de argument som antingen inte har någon verklighetsanknytning, relevans eller källa.
Jaaa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0