POSITIVE THINKING

Okej, wikipedia är min vän<3

Gjorde lite rolig research om vulkaner. Eller ja, jag skulle egentligen försöka hitta vad Eyjafjallajökull och Katla är för sorts vulkaner, men wikipedia är ju ganska bra på att få en att komma ifrån ämnet.

Hittade lite godbitar (jag kollar på både svenska och engelska så DONT JUDGE ME)

Att ett en ny eruption kommer att inträffa i framtiden vid Yellowstone är emellertid alla vulkanexperter ense om. När det väl sker kommer av allt att döma miljontals människor att dödas redan efter några timmar och större delen av USA och södra Kanada kommer begravas under enorma lavaströmmar och asknedfall, den totala volymen av det utkastade materialet kommer troligen vara flera tusen kubikkilometer. Globalt beräknas jordens medeltemperatur sjunka åtskilliga grader under många år (s.k vulkanvinter) med svår missväxt runt om i världen och stor risk för massvält med hundratals miljoner dödsoffer. Klimatförändringen skule troligen bli betydligt större på nordliga breddgrader än i tropikerna.  Andra förödande konsekvenser skulle vara förgiftade vattentäkter, försurning av oceanerna och ett sammanbrott för världsekonomin.


Och detta handlar ju då om ett vulkanutbrott i Toba-size.

Men freaka inte sönder totalt när ni läser det här nu, va utan läs på lite mer.




nu har jag ännu inte hittat vad för sorts vulkaner de är. Någon som vet? o:




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0