No poo

De senaste månaderna har jag lärt mig grymt mycket och försökt ändra på mina vanor. Främst när det gäller hud- och hårvård. Detta beror på flera olika saker skulle jag tro, dels tack vare att vi redan första läsperioden av vårat första år på chalmers börjar drillas till att lära oss tänka som de ingenjörer vi en gång ska bli och flera av introduktionsföreläsningarna har handlat om miljö och hållbar utveckling. Den hållbara utvecklingen är mycket mer ledande i alla utbildningar än jag någonsin trodde, och det är ju inte annat än bra, detta för att vi, givetvis, ska utveckla så klimatsmarta produkter som möjligt. Så för att göra mitt framtida jobb lite lättare börjar jag redan nu med att försöka hjälpa till att få bort dåliga produkter från marknaden.
Den andra främsta anledningen är en blogg jag börjat följa, Junes Abstracts. Mitt intresse starta de när jag läste om metoden hon använde för att tvätta håret, balsammetoden. "Hmm, balsam?" tänkte jag, men insåg att det kanske ändå låg någonting i det i och med mina oerhörda stora kunskaper inom kemi (eh?). Lika löser lika fick man ju i alla fall lära sig. June, som vi kan kalla henne (hon väljer att inte gå ut med sitt namn på nätet), hade även en hel kategori om 'no poo', som det kallas när man inte använder schampoo, med flera finfina inlägg om bl.a. ingredienserna i de produkter vi smetar in oss med dagligen. Jag orkade dock inte göra någonting åt det, jag var så bekväm i mina rutiner. Men efter att ha läst allt hon skrev kunde jag inte riktigt låta bli att läsa på innehållsförteckningen på schampooflaskan, på håroljan, på inpackningarna och alla andra produkter. När man väl visste vad allt gjorde blev det inte lika lätt att fortsätta använda produkterna, hur gott de än fick mitt hår att dofta.
Så jag började med balsammetoden. Det finns väl säkert dåliga saker i de godkända balsamen, men jag har även märkt att båda de sorterna jag provat än så länge har varit klimatkompenserade och utan onödiga allergiframkallande ämnen som parfym eller 98% nedbrytbara! När jag dessutom började läsa på i andra no poo-bloggar och hemsidor märkte jag att det fanns många bra, billiga och naturliga alternativ även till hudvård!
Jag ännu inte hunnit se något mirakelresultat när det kommer till varken hår eller hud, men en sak kan jag säga - det har i alla fall inte blivit sämre och av andras före- och efterbilder med balsammetoden att döma känns det som att jag ändå har någonting att se fram emot när mitt hår helt har vant sig :)



Inspirationen till att ens skriva detta fick jag av denna filmen som jag hittade här.


Här kan ni få lite länkar till no poo-are jag fått inspiration och tips av;
Junesabstracts, hår
Junesabstracts, hud
Taggtroden
Fiiiyah
Aliaslillamy
LadyDahmer

och givetvis,
No Poo


Over and out.

Kommentarer
Postat av: June

Tack så mycket för länkarna :) Kul att se att ens inlägg kan göra skillnad och roligt även att du sprider det vidare. Det är en speciell känsla att göra sig lite mer medveten om vad saker innehåller tycker jag, man får en helt annan sorts makt än man har haft innan.

Sv: Hälsokostaffären köpte jag min i, jag tror att det var Life :) Men Kicks kan också ha.

2011-10-21 @ 21:00:39
URL: http://junesabstracts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0